KUYUMCULUĞA YÖN VERECEK KİTAP YAYINLANDI

İstanbul Kuyumcular Odası, mesleğin bugününe ve geleceğine ışık tutan ‘Kuyumculuk Sektöründe İşletmelerin Pazar Odaklı Stratejilere Yönelik Tutumları’ kitabını yayımladı. Kitapta, mücevher sektöründe pazar payını büyütmek isteyenlere yönelik akademisyenler tarafından hazırlanmış yol haritaları bulunuyor.

İstanbul Kültür Üniversitesi Öğretim Görevlisi, kuyumculuk sektörü girişimcisi Meri Taksi Deveciyan, İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Pazarlama Ana Bilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Süphan Nasır ve İstanbul Üniversitesi İşletme Bölümü Pazarlama Ana Bilim Dalı Dr. Öğr. Üyesi Yiğit Yurder tarafından hazırlanan ve Türkiye’de bir ilk niteliği taşıyan kuyumculuk sektörünün ilk araştırma kitabı “Kuyumculuk Sektöründe İşletmelerin Pazar Odaklı Stratejilere Yönelik Tutumları”, İKO Yayınları’ndan çıktı.

USTA ÇIRAK İLİŞKİSİ DEVAM EDİYOR

Kitapta, gelişen teknolojiye rağmen kuyumculuk sektöründe en önemli bilgi aktarımının hala usta – çırak ilişkisi üzerinden devam ettiğine dikkat çekiliyor. İKO Başkanı Mustafa Atayık öncülüğünde çıkarılan araştırma kitabında, kuyumculukta 559 yıl önce olduğu gibi mesleğin babadan oğula geçtiği ve geleneksel olarak Ahilik kültürüyle usta-çırak eğitim tarzının da devam ettiği vurgulandı.

Firmalar arasında fiyat indirimi konusunda bir yarış olduğu, bu durumun sektörde haksız rekabet yarattığı da kitapta yer alan diğer bir ayrıntı.

REKABET VE MÜŞTERİ ODAKLILIK SEVİYELERİ MERCEK ALTINA ALINDI

Sektörden 1.019 kişiyle yapılan anketin çarpıcı sonuçları da kitapta yer alıyor. Kuyumculuk sektörü çalışanlarının yüzde 56,2’si işlerini tanıdıklar, yüzde 34,7’si de aile aracılığıyla buluyor. Sektör mensupları, genel olarak ortaöğretim ve lise mezunu. Özellikle üretim alanında sektöre girişlerin erken yaşta çıraklıkla başlamasından dolayı farklı alanlarda deneyim sahibi üniversiteli çalışan, girişimci sayısı hala az.

FİYAT BAZLI ACIMASIZ REKABET

Firmalar arasındaki fiyat rekabetinin piyasa dengelerini negatif etkilediği belirtilen kitapta, kuyumcular, meslekteki rekabetin yoğun/acımasız olduğunu çok açık bir şekilde dile getiriyor. Sektörde rekabet yoğunluğunun dayandığı en temel nokta, fiyat bazlı rekabet olarak öne çıkıyor.

Ankete katılan kuyumcuların önemli bir kısmı, satış ve pazar payını artırmak için karlılıktan ödün verebileceklerini ve fiyat indirimleri yapabileceklerini belirtiyor.

E-TİCARETİN ÖNEMİ ARTTI

Firmalarının interneti daha çok yeni ürün araştırması için kullandıkları, markaların/işletmelerin iletişim ve tanıtım faaliyetleri için internet ve sosyal ağlardan yararlandıkları, yeni alıcılara ve tedarikçilere ulaşmak için internetten faydalanmakta oldukları belirtiliyor.

ATAYIK “Sektöre yol gösterecek”

İKO Başkanı Mustafa Atayık, yaptığı değerlendirmede, “Made in Turkey” markasını dünyanın farklı coğrafyalarında başarılı bir şekilde temsil eden Türk kuyumculuk sektörünün yüksek katma değerli üretimi, kalite ve ustalığıyla adından söz ettirdiğini belirtti. Atayık, İKO Yayınları’nın 4. yayını olan “Kuyumculuk Sektöründe İşletmelerin Pazar Odaklı Stratejilere Yönelik Tutumları” adlı araştırma kitabından çıkan sonuçların, sektörün geleceğinin inşasına yardımcı olacağını aktararak, şunları kaydetti:

“Bu eserle ortaya çıkan kıymetli veriler, küresel dünyada kuyumculuk sektöründeki işletmelerin değişime ayak uydurup yeni stratejiler geliştirmesinde yol gösterici olacaktır. Bu eserin daha çok meslektaşımıza ulaşması için elektronik yayın olarak yayımlamanın daha doğru olacağına inanıyoruz. Bu vesileyle sektör içerisinde yılları alan bir çalışma ve yoğun emekle bu eserin ortaya çıkmasını sağlayan değerli yazarlarımız Prof. Dr. Süphan Nasır, Meri Taksi Deveciyan ve Dr. Yiğit Yurder’e teşekkür ediyoruz.”

Araştırma kitabına İKO’nun kurumsal web adresi; www.iko.org.tr’den ücretsiz ulaşılabilir.